Wednesday, February 6, 2008

tradition vs spontanitet

Dem dejtade i 8 år. Vilket innebär att dem träffades i nedre 20-årsåldern. Dem bodde på varsitt håll under dessa 8 år som sig traditionen bör. Många amerikaner vägrar flytta ihop före giftermål. (Det är sant!) Detta par är inte religiösa för fem öre, utan snarare agnostiker eller till och med ateister. Hon ville gifta sig. Han ville så sin havre. Så det blev en kompromiss som innebar boende på skilda håll i nästan ett decennium. Så gifte sig hans äldre bröder och vips så var han redo. Dem gick till juveleraren och hon valde ut en förlovningsring med en päronformad diamant på blygsamma 1.5 karat. Han gick tillbaka senare och köpte ringen som var värd tre av hans månadslöner. Dem åkte på en romantisk weekend för att förlova sig. Båda var införstådda med iden, hon hade ju till och med sett ringen. Men ändå så gick han ner på ett knä och friade enligt traditionens seder och bruk. Hon sa, till ingens förvåning, ja. Inom ett år gifte de sig. Före bröllopet hade han en vild svensexa med strippor, medan hon festade loss med vänninorna. Bröllopsresa till Hawaii och sen flyttade dem äntligen in under samma tak. Några månader senare köpte dem ett hus. Och mindre än två år efter det väntar dem sitt första barn.

Han gör alla manliga sysslor i hemmet, och hon lagar all mat plus städar.

Kan det bli mer traditionellt????? Och utstakat?!?!?!

Anledningen att jag skriver detta inlägg är för att jag tycker det är lustigt hur petiga amerikanarna är med sina traditioner. Med undantag för New York och San Fransisco. Här i Colorado som gränsar till mellanvästern och bibelbältet, så är traditioner inget man ifrågasätter. Jag o Robbie är ju liksom helgalna i jämförelse. Vi gjorde allt i fel ordning. Och vi följde varken svenska eller amerikanska traditioner, vi bara gjorde vår egen grej, till mångas förstörtning.

Men jag gillar det. För vårt förhållande är inte speciellt traditionellt. Det är lika troligt att man hittar mig skottandes snö på uppfarten eller tvättandes bilen, som att Robbie bakar eller lagar middag. (till grannarnas ohöljda förskräckelse.) Vi har två katter istället för den obligatoriska Golden Retrievern som existerar i varje förortshushåll. Robbie prenumererar på National Geographic och jag köper Playboy. (Ja, jag var tvungen i forskningssyfte, och jag kan bara säga att artiklarna är bra). Jag sköter ekonomin, räkningar, besparingar, försäkringar, pensionsfond, budget, etc. Robbie har inget emot att vara hemmapappa i framtiden. Ska vi köpa en kaffeservis så vill han vara med, och ska han köpa en bandsåg så vill han ha min åsikt. (?) Vi följer inget hon-och-han mönster, och det e faktiskt väldigt befriande!

No comments: