Sunday, February 10, 2008

bara svammel

Helgen har gått alldeles för fort. Vi har fixat och trixat härhemma. Vi hade kakel inlagt i veckan, så vi lackade två varv med skyddsfärg. Sen målade jag listerna och idag har vi varit o tittat på matsalsbord. Det har bara tagit 2 år, men nu har vi nästan möblerat nedervåningen. Men bara nästan. Vi har vårt partaj nästa helg.

Alla Hjärtans Dag står för dörren. Det går inte att undgå. Mataffären har tillägnat en hel sektion åt nallebjörnar, chokladaskar, sjungande blommor och rosa ballonger. Och brödavdelningen är fyldd av hjärtformade tårtor och kakor, dekorerade med röd och rosa glasyr. Jag vet inte vad jag tycker om denna “högtid.” Jag älskar att skriva små söta kort till nära och kära, men affärernas hysteri gör att man tappar aptiten. Det är ungefär som när man bakat en hel dag för att inse att man inte längre är sugen.

Det andra man inte kan undgå är presidentvalet. Jag har fastnat för “the Rock”, också kallad Barack Obama. Han är den bäste av de möjliga. Mitt Romney har dragit sig ur, och republikanernas kandidat kommer förmodligen att bli krigsveteranen McCain. Och han är på det stora hela en klonad kopia av herr Bush. Hillary Clinton stör mig. Jag tror att hon sysslar med politik bara för att stå i rampljuset och inte för att hon verkligen hör hemma i politiken. Hela hennes äktenskap verkar ju vara byggt som ett affärskontrakt. Hon träffar Bill på juristlinjen och de tu bestämmer sig för att satsa på en politisk karriär tillsammans. Att han sedan har otrohetsaffärer med sekreterare rör inte Hillary ryggen. Dem är inte tillsammans av kärlek, utan för att visa upp en perfekt fläckfri yta. Så i mina ögon är hon inte trovärdig för fem öre. Ingen politiker är trovärdig, men hon är alldeles för uppenbar.

Obama verkar ha en genuin dröm om att faktiskt förändra saker och ting. Han är relativt ny inom politiken, och många hävdar att han inte är tillräckligt luttrad för att flytta in i Vita Huset. Men jag tror att Obamas brist på erfarenhet är bättre än dessa underliga släktband som Bush hade överallt. Hellre än gröngöling än en president som redan är tjenis med alla. Eller?

1 comment:

sophie said...

jag håller med dig helt o hållet vad gäller ert president val.