Thursday, February 21, 2008

USA och Materialismen

Ibland känner jag hur den smyger sig på mig. Materialismen. Den frodas, växer och lever gott i det här landet. Människor vill bara ha, ha, och ha lite mer. En bil med årsmodell 2004 anses gammal här. Jag ser tjejer med Marc Jacobs väskor och Vera Wang glasögon och ibland blir man sugen på att shoppa loss med pengar som man inte har. För att inte tala om skor. Men samtidigt rynkar jag på näsan åt det hela. Jag tycker att märkeskläder är så fruktansvärt löjligt. Jag förstår mig inte på det alls. Sen jag flyttade hit har jag sett en materialism utan dess like. Alla verkar desperata att fylla något slags tomrum, att fylla hyllorna, att polera ytan…att spendera dem där gröna pengarna som om det vore gräs. Att köra Lexus, Mercedes eller BMW visar att du lyckats i livet. Samma sak om du har en Rolex klocka på armen. Eller ett trevåningshus med jacuzzi och ett garage som rymmer 4 bilar. minst. även den fattigaste student har en laptop med widescreen. Och en mobiltelefon med en massa accessoarer. Alla personer mellan 5 och 45 har införskaffat ett Wii eller ett Playstation till sitt hushåll. Det roligaste är ändå den amerikanska grillen. Glöm den lilla runda kol grillen. Här köper man en sådan här enorm bjässe i rostfritt stål som rymmer trettielva stekar.

Som svensk blir man lätt lite övermätt. Jag tror fortfarande inte att pengar, märkeskläder eller snygga bilar kan göra någon människa lycklig. Tjuren Ferdinand hade rätt när han insåg värdet i att lukta på blommorna. Livskvalitet är att skratta med goda vänner. Att promenera i skogen på hösten, förundras över alla färger och doften av fuktig mossa. Att dricka en kopp kaffe och diskutera livsfrågor på ett mysigt kafe. Att dansa natten lång till sin favoritmusik. Att vakna upp bredvid den man älskar på söndagmorgon. Att ha en katt, en hund eller ett barn som kryper upp i ens famn. Att läsa en god bok och skratta högt för sig själv. Att krama en kär vän man inte sett på länge. Att kolla posten och finna ett handskrivet brev från någon man tycker om. Att träffa en ny människa och genast inse att man funnit en vän. Att få högsta betyg på en tenta efter att man slitit hårt. Att få en klapp på ryggen när man gjort något bra. Att bli omhändertagen när man ligger däckad med influensa. Listan kan göras milslång…

Men detta är vad som verkligen betyder något.

1 comment:

Anonymous said...

word! :) men vi far inte glomma att kulturer ar olika; cultural relativism som bast.