Friday, February 1, 2008

fattigdom


det är en stor skillnad på hur man ser på fattigdom i olika delar av världen. Bör fattiga människor skylla sig själva? Om dem haft oturen att föddas i den svältande delen av torkans Afrika så blir svaret för det mesta nej. Men vad ska man säga om de fattiga i västvärlden? Har de själva försatt sig i den situation de befinner sig i? är det deras eget fel?

I USA så hör man ofta att fattiga får “skylla sig själva” och det är bara att “skaffa ett jobb.”

Jag håller på läsa en bok just nu, där författarinnan är en journalist med doktorsexamen. Hon bestämmer sig att leva som USAs fattiga gör och söker de lägst betalda jobben i olika delar av landet, för att se hur det går att leva på minimilön.

Minimilön innebär i det flesta fall mellan $6-$7 (37.8-44.50 SEK). Har man ett jobb där man dessutom tjänar dricks så kan minimilönen göras ännu lägre. I Kansas är en servitris minimilön bara $1.59!!! (10 KRONOR!!!) http://www.dol.gov/esa/programs/whd/state/tipped.htm#Colorado

Och inte för att vara fördomsfull, men lilla Kansas är ingen metropol med lyxiga restauranger där en servitris kan tjäna en hyfsad hacka i dricks. Hur lever man på detta?

Journalisten som skrev boken kunde inte göra det. Hon var tvungen att jobba två jobb i de flesta fall. Hennes arbetskamrater vars liv utgjordes av denna fattigdom,och inte bara var ett test-dyk ner i samhällets botten, bodde i husvagnar och bilar. Det var ingen vacker bild av det amerikanska samhället som målades upp. Dessa människor jobbade 10-12 timmar per dag och hade ändå inte råd att gå till läkaren, eller ens att betala hyran!

Vems fel är det? är det samhällets? eller är det de fattiga som inte utbildar sig eller har högre ambitioner?

Jag vet inte. När jag först fick mitt arbetstillstånd här så hade jag två jobb inom en vecka. Jag tjänade $12/timmen på det ena och $10/timmen på det andra. Löner som jag egentligen tyckte var jättefjuttiga, mot vad jag var van när jag jobbade i Sverige. På Statoil tjänade jag aldrig under $20! Dessa jobb var hos svenska chefer. Men jag blev även erbjuden ett jobb innan mitt arbetstillstånd, som skulle betala $15 i timmen. Och ett bank jobb som skulle betala $10 plus sjukförsäkring.

Vad jag försöker säga är att jag anses outbildad tills jag har min universitets examen. Jag är dessutom en invandrare utan direkt arbetslivserfarenhet i detta land. Min CV var således väldigt tunn. Men ändå blev jag erbjuden jobb som kraftigt översteg minimilön. Så jag kan inte riktigt relatera till faktumet att vissa jobbar en hel livstid för minimilön. Det går inte riktigt ihop med mina erfarenheter. Jag vet att jag har vissa fördelar, som att jag är vit, pratar hyfsat bra engelska och inte har ett drog förflutet. Men ändå. Jag kan inte förstå att någon skulle nöja sig med att tjäna sex dollar för resten av deras liv. Om det är deras eget fel kan jag ju inte säga. Men de har utan tvekan mer möjligheter än de som föds till et liv av torka och svält.

No comments: