Friday, February 22, 2008

blindträff


Jag sitter på Starbucks med min latte, pumpakaka och kurslitteratur. Samma Starbucks som ligger nära campus där jag oftast sitter. Där jobbar en gay barista som heter jack. Vi brukar prata om väder och vind och männen i våra liv.

Denna dag kommer en ung kille i skinnjacka fram till mig.

“är det du som är Kara?” frågar han och ser generad men hoppfull ut.

Jag skakar på huvudet och han släntrar iväg. Några minuter senare ser jag hur en nätt, blond tjej kommer in och det visar sig att det måste vara Kara. Dem hade tydligen bestämt blindträff. Vilket är lustigt för jag bevittnade en sådan blindträff förra veckan också. En tjej med naturligt röda lockar och halsduk satt och väntade vid bordet bredvid mitt. Till slut dök en kille upp och dem tog i hand och hälsade, och jag kunde inte låta bli att spetsa öronen. Tydligen hade dem träffats på internet och det här var deras första dejt "in real life." Dem pratade om favoritfärger, maträtter och sysselsättningar. Det var mest hon som pratade. Han satt mest och nickade nervöst. Jag undrade om jag bevittnade ett “klick” möte. Om dem skulle vandra nerför altaret, skaffa hund och kanske några lintottar.

Så fick jag plötsligt en business ide i mitt huvud. Jag borde bli en första-dejten-fotograf! För om dem blir superförälskade och det “bara säger klick” a la Kungen och Silvia så skulle en första dejten bild vara guld värd. Med rosiga kinder och starbucks i handen – barnbarnen skulle älska det!

Jag tror jag har hittat mitt extrajobb.

No comments: