Friday, August 7, 2009

hemma mannens vara eller icke vara


"honey, I'm home."

USA är fortfarande ganska traditionellt vad gäller kärnfamiljen och dess värderingar. Även om amerikanska kvinnor har tagit över universiteten och gjort sig plats på arbetsmarknaden så är det fortfarande männen som bär det största ansvaret för den ekonomiska biten. Speciellt om det finns barn med i bilden. Kanske beror det på att USA inte har samma välfärd med mammaledighet och billig dagisplats. När det skaffas barn så tar mammorna oftast ledigt i några år eller jobbar halvtid. Iallafall om familjen har råd. Och dom flesta amerikanska män ser det som ett viktigt mål att kunna försörja fru och barn, lyckas man med det så har man lyckats i livet, typ.

Man kan ju alltid diskutera könsroller och genusfrågor, och uppröras över hur lite jämlikhet det amerikanska systemet erbjuder. Fast jag tycker det är upp till var och en att bestämma hur dom vill göra det. Så länge paret ifråga är överens om vem som ska dra det ekonomiska lasset så tycker jag inte att andra ska lägga sig i.

Fast det märks att det inte är riktigt okej med att kvinnan är familjeförsörjaren. Min svägerska (Roberts enda syster) jobbar som lärare, och har varit sambo med sin karl i typ 5-6 år. Han brukade jobba som AC-installatör tills husmarknaden tog ett magplask i Kalifornien och han blev arbetslös. Nu har han varit utan arbete i över ett år och gör ingen ansats att söka jobb heller. Han har tagit en och annan kvällskurs på college, men är knappast någon heltidsstudent. Dessutom har han en son från ett tidigare förhållande som han är ekonomiskt ansvarig för. Ändå så är det min svägerska som drar in alla pengarna. Detta retar gallfeber på majoriteten av familjemedlemmarna som tycker att han borde vara “karl” och skaffa ett jobb.

Jag håller med litegrann eftersom att han faktiskt har ett barn sedan tidigare, då tycker jag att det är lite oansvarigt att sitta hemma på soffan, vore ju en sak om han faktiskt utbildade sig eller gjorde något annat vettigt med sin lediga tid.

Men annars så tycker jag att en kvinnlig familjeförsörjare är lika legitimt som en manlig. Om tjejen har bättre jobb t.ex. så tycker jag det smartaste vore om pappan stannar hemma. Men som sagt, det är upp till paret.

Men jag är den enda som halvhjärtat försvarar svägerskans pojkvän. Det är fortfarande inte okej för en man att vara hemma och bona golven.

No comments: