Tuesday, August 25, 2009

SFU: Svenska för utlänningar



“Varför är flygplanet gult och bilen gul? Varför sätter man ett T efter gult på det ena men inte det andra?”

hmmm. Vad svarar man på det? När det är ens modersmål så tänker man sällan på sakernas tillstånd.

Jisses. Det är betydligt svårare än man tror att lära utlänningar svenska. Alissa och Robert sitter med Rosetta Stones svenskakurs och upprepar upphetsande fraser som t.ex: “Pojken hoppar,” “Bilen är vit,” “Kvinnan och mannen dansar” etc. Medans jag inte kan låta bli att skratta åt deras lustiga uttal. Vad som är intressant är att Alissa låter som en skåning när hon pratar svenska. Antar att det är därför skåningarna låter som dom gör, för att dom är så nära tyskarna.

Jag och Alissa kan för övrigt förstå varann ganska bra, om vi talar sakta.


1 comment:

viktoria cederberg said...

Jag tycker att skåningar låter som danskar. Och att danskar låter som tyskar. Dessutom läste jag franska i högstadiet och fattar inget av det där. Därför förstår jag typ ingen som bor längre söderut är stockholm... ;)